Dua perkara yang perlu kawal dalam diri.

Bismillahirrahmanirrahim.
Segala puji bagi Allah tuhan mentadbir seluruh alam dan salam atas junjungan Nabi Muhammad SAW serta ahli keluarganya dan para sahabat.

Ada dua perkara yang perlu kita kawal dalam diri, Iaitu :

1. Marah.
  • Kalau kita ada rasa nak marah, cepat-cepat ambil wuduk, istighfar, tengah diri terus duduk, jika duduk baring. Insyaallah atas izin Allah.
  • Kalau kita marah disebabkan ada orang usik diri kita, jauhkan diri dari orang tu.
atasi rasa marah

2. Takut.
  • Kalau ada rasa takut, cakap pada diri,
"Allah lagi Maha Berkuasa atas segala sesuatu, Allah Maha Besar, Dia yang wajib aku takutkan. Apa yang ada di bumi ini semuanya hanyalah makhluk Allah seperti aku."
  • Then kalau takut juga sentiasa sebut "ALLAHHUAKBAR !". Ni lah yang miza lakukan apabila rasa takut hadir dalam diri. Insyaallah rasa tu akan hilang. Apabila sebut Allahhuakbar, insyaallah syaitan, jin akan lari lintang-pukang.

Tapi ada takut yang perlu kita wujudkan sentiasa dalam diri. Iaitu 

Takut kepada Allah. Takut untuk melakukan dosa, takut untuk melakukan maksiat, takut jika aku lakukan Allah pasti murka akan diriku

Insyallah mudah-mudahan kita semua dapat mengawal dua perkara ni dalam diri, iaitu marah dan takut. Ya Allah, kuatkan hati dan iman kami ya Allah, bantulah kami dan berilah kami kekuatan serta lindunglah kami dalam lindungan rahmat dan kasih sayang-Mu. Allahhumma Aamiin.


Sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah, dan serba kekurangan itu datang daripada diri miza sendiri. Insyaallah ada masa kite berjumpe lagi. Serba serbi kekurangan miza mohon ampun dan maaf. Wassalam.

13 comments:

  1. Alhamdulillah terima kasih diatas perkongsian ini heee :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama-sama sayang. Semoga kita semua dapat mengawalnya =)

      Delete
  2. Replies
    1. Sama lah dengan miza, kalau tak kena dengan anginnya mula lah marah-marah. Orang sentuh badan sikit pun miza boleh ngamuk. Hohoho. Tapi alhamdulillah dapat kawal sikit-sikit. Cuba buat macam tu. Banyakkan baca al-quran, zikir. Mudah-mudahan insyaallah hati akan jadi lembut. Nak marah je terus ingat Allah.

      Delete
  3. Istighfar byk2 bila marah.... Mak akk pon nasihatkan jgn takut apa2 pun Allah ada.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yup betul tu kak, bukan masa nak marah je. Lazimkan bibir tu dibasahi dengan zikurullah. Sebaik-baiknya 'Astghfirullahalazim' ^_^. Ehehee insyaallah kalau kita cuba dekatkan diri kepada Allah, Allah pun akan mendekatkan diri-Nya kepada kita. Allah sentiasa ada bersama kita. Allahhuakbar ! :D

      Delete
  4. Yupp. Percaya yg Allah sentiasa bersama kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Allah memang sentiasa ada dengan kita, cuma kadang kita yang meragukannya. Kata kunci YAKIN KEPADA ALLAH 100% =D Allahhuakbar !

      Delete
  5. Replies
    1. Sama-sama akak aja sayang. Boleh je akak aja. Ni pun Allah yang punya. Hak Allah. Nak sebarkan lagi bagus. Alhamdulillah. Ambil lah. Sebarkan selagi boleh di sebarkan. Moga Allah redha. Aamiin ^_^

      Delete
  6. Allah kan ada.. Dia Maha Besar..
    terima kasih share ni syg~

    ReplyDelete

Just leave your comment, suggestion, or anythings.
InsyaAllah i will reply it.


Jazakumullahu khairan kathira.
Moga memperoleh manfaat. Moga Allah redha :)) ♥