Mentang-mentang dia jahat, kau nak salahkan dia.

Bismillahirrahmanirrahim .
Assalamualaikum . . . 


Hai korang, amcam hari ni ? Insyaallah mudah-mudahan urusan harian kite dipermudahkan allah. Minggu lepas dekat sekolah masa belajar pendidikan islam blajar tajuk Rasulullah penyampai wahyu. Then ustazah miza cerita lah tentang alam ghaib ni. Ustazah tanya macam mana nak tengok benda-benda ni semua. Korang nak tahu ?

Ada kawan yang jawab mengenai hijap lah. Lepas tu ustazah tanya hijab itu ape ? err tak tahu nak terang macam mana. Sebab ustazah tak cakap. huhu Usatazah miza cakap ada cara nak tahu syaiton yang dilghnat ni ada dekat dengan kita ialah bile jantung kite berasa berdebar-debar or bulu roma meremang.

Terjadi lah suatu peristiwa selepas itu . Al-kisah. . .
Ustazah : Sekarang ni kamu semua rasa tak jantung berdebar-debar ?
Murid : Tak rasa pape pun cikgu. biasa bisa je. hihi
Ustazah : Kenapa awak tak rasa pape ?
Murid : cccriiikk ccrrikk ccrriiikk *sunyi ditemani bunyi cengkerik yang merdu haha*
Ustazah : Sebab kita sekarang ni dalam majlis ilmu lah. Habis tu kenapa syaitan tak ada tapi masih ada yang mengantok lagi tu ?
Miza*salah sorang murid dlm kelas tu* : Syaitan tu bisik dari luar tingkap kot. ^_^
Ustazah : Sebab diri awak sendiri lah.
Hahaha mentang-mentang lah syaiton tu jahat, kite tak nampak. Suka hati kita je main tuduh tuduh dia. Bile di soal macam ni
Cikgu : awak kenapa tido dalam kelas ?
Murid : Syiton punya kerja cikgu.
Kalau lah syaiton tu boleh bela diri dia. Katakan bukan saya yang buat. err -..-' hohoho. dah lama cakap dan miza rasa dah lama dia nak je bagi penampor. Yang penting, dalam majlis ilmu syaiton takut nak hampiri. So sebelum menuntut ilmu bacalah doa 3kul, doa penerang hati. Insyaallah kita akan menuntut ilmu dengan tenang.

Moral of the story : Jangan suka salahkan orang lain disebabkan atas kesalahan kita sendiri. Yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan.

sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah, dan serba kekurangan itu datang daripada diri miza sendiri. Insyaallah ada masa kite berjumpe lagi. Wassalam.

75 comments:

  1. dulu kat asrama akak warden selalu panggil org luar buat majlis ilmu kat dewan makan..time ceramah mmg timbul insaf tu..semua yg perangai mcm Barbie pun cm baik semacam je..sebab syaitan x kacau kan?:)

    tapi biler je tamat majlis tu..perangai x penah berubah..ttp kembali kpd dulu..termasuklah akak..ngahaha..(ape nak jadi daaa)..mmg salah diri sendiri pon..bile nak berubah..-_-'

    ReplyDelete
  2. betul.
    lihat diri sendiri dulu .
    yg kurang sr kita,yg baik dr Allah s.w.t

    ReplyDelete
  3. yeah ! betul2 ,
    haha , lawak pulakk bile budak tu tuduh syaitan yg wt dea tido :D

    ReplyDelete
  4. betul tu..jangan salahkan orang atas kesalahan sendiri.sebaliknya tengok cari salah sendiri dulu dan perbetulkan.

    ReplyDelete
  5. actually pdan muka dkat syaiton tu haha :p

    ReplyDelete
  6. perkongsian yang baik :D



    dalam kita tunding 1 jari dekat orang lain, lagi 3 jari tunding arah kita sebenarnya...

    ReplyDelete
  7. salam kenal dari kami sekeluarga...

    kan yang baik datang dari allah dan yg buruk datang dari kelemahan diri sendiri...

    semoga ceria selalu...

    ReplyDelete
  8. @Detective Fiqa : Suatu cerita perlu dijadikan iktibar dan pengajaran, bukan hanya cerita kosong :) hihi ^^

    ReplyDelete
  9. @Myra Azraff : hohoho bukan budak asrama je. adik sendiri at sekolah pun time ckgu bg tazkirah semuah baik je. tapi perangai tetap sama jugak :3 err .

    Sebab tu kite kena sentiasa istighfar n memohon keampunan kedapanya :')

    ReplyDelete
  10. @syafiqakarim : :') yeap sesungguhnya kita hanyalah manusia biasa yang lemah.

    ReplyDelete
  11. @O CIKTEDDY : Hope miza dapat kongsikan suatu manfaat ni kepada semua ^^ insyaallah. Terima kasih cikteddy. :)

    ReplyDelete
  12. @amy syahiera : hahaha memang berlaku dekat kelas XD

    ReplyDelete
  13. @Azhafizah[フィザ] : yeap. manusia selalu kabur dengan diri mereka sendiri :)

    ReplyDelete
  14. @Dalila Samsudin : haha kesian lah dekat di. XD. #err tetibe :3

    ReplyDelete
  15. @Aien Not Alien : Suat yang baik perlu dikongsikan bersaa ^_^ hee

    yeap betul tuh. mean macam kena pantulan dekat kita.

    ReplyDelete
  16. @Kazman / Sue : Salam kenal kembali :) gembira dapat kenalan baru ^_^

    hee insyaallah .

    ReplyDelete
  17. salahkan syaitan pulakkk . haha ! syaitan tuh dah mmg keja dy dah duk bisik2 . tp kite nih yg perlu kate tidak .

    ReplyDelete
  18. syaitan makhluk plg jahat? kadang2 manusia tu yg lebih jahat drp syaitan..syaitan pun takut Allah...manusia ade yang langsung xtakut pd Allah..kan?

    ReplyDelete
  19. kenapa nak marahkan syaitan.... sebb dah memang keje syaitan merosakan manusia..... nanti tak tercapai plak KPI dia.... tak kan le syaitan nak jadi malaikat plak.... huhuhuuh

    ReplyDelete
  20. manusia mmg suka salah kan orang lain, benda lain padahal benda tu memang datang dari dorang. macam orang main badminton ke, dia yg tak dpt ambik bole, abis raket dihempasnya,.

    ReplyDelete
  21. buatnya syaitan tuh menjawap.
    terkejut semua.
    hehe.
    :)

    ReplyDelete
  22. wuuuuuu.. betui2.. slahkan diri sndri dlu XD

    ReplyDelete
  23. lagi senang nak salahkan orang lain dari salahkan diri sendiri

    ReplyDelete
  24. salahkan setan pulak....haish..kita jgn di kawal oleh setan..

    lama x singgah sini

    ReplyDelete
  25. penuh dgn Moral entry ni. Ehihik. Miss you Miza <3

    ReplyDelete
  26. @-SUPERGIRL- : yeap syaitan memang keje dia. kite kena lawan ape yang dikatakan ^^

    ReplyDelete
  27. @Ayumi Comot : yeap. miza sokong kata2 kak ayumi :) manusia sering lalai. sering alpa apa tujuan sebenar kehidupan dia di dunia ni.

    ReplyDelete
  28. @d0tbl0gsp0td0tk0m : huhu sebab tu lah kite kena lawan hasutan dia :')

    ReplyDelete
  29. @semutsengal : betul tu . manusia memang selalu begitu . kadang2 termasuk diri miza sendiri -,-

    ReplyDelete
  30. @chemay : haha bukan terkejut je . lari lintang pukang dibuatnya kak .

    ReplyDelete
  31. @CekbOlat-bOlat : ^^ kan ? tapi tulah kite tak nampak kesalahan kite sendiri . --'

    ReplyDelete
  32. @A retarded kitty : yeap. kesalahan diri kita, kita takkan pernah nampak :'( sebab tu kita selalu nampak kesalahan orang je .

    ReplyDelete
  33. @merahitujambu : betul tu kak :') kita kena kawal diri kita.

    ReplyDelete
  34. heheh... kelakar je. kak OE pun selalu macam tu jugak dulu waktu sekolah.
    tapi sekarang dah besar2, dah tahu dah semua benda tu.
    jadi bila apa2 jadi, fikir dulu sebelum bertindak. hehe. ^^

    ReplyDelete
  35. heheheh..dia kene salahkan pulak.padahal setegahnya dtg dari diri kita sendiri. tu tak pulak kite perasan..

    ReplyDelete
  36. gajah depan mate xnmpak... kuman yg jauh tu gak dia nmpak... hehee
    budak2 skrng... ehee xD

    ReplyDelete
  37. btul tu...

    muhasabah dn crmin diri sdri sblm myalahkan org lain..

    ReplyDelete
  38. diri sndiri yang tak brape nak btul..hihi.

    ReplyDelete
  39. haha.. pandai je nak salah kan syaiton ek sebab mengantuk.

    ReplyDelete
  40. hmm.. manusia suke buat alasan.. ehee xD

    ReplyDelete
  41. Assalam.. betul jugak kn, bukan suma b'punca dr yg jht.. hehe..
    btw, done follow u back.. ^^

    ReplyDelete
  42. sbnarnya bkn nk salahkan sgt sbb tu dh mmg keje syaitan, tp sje bg alasan nk cover salah. klau syaitan blh jwb balik bkn sbb dia agak2 ape yg jd eh? huhu :p

    ReplyDelete
  43. betul tu..fitrah manusia.. serba kekurangan pasti ada.. ^_^

    followw.hehe

    ReplyDelete
  44. manusia selalu salahkan syaitan klu buat salah.. pdhal salah diri sendiri..huhuu

    ReplyDelete
  45. Salam..betoi tu chokie..lagi satu kan, bila berlaku kjadian histeria, mesti salahkan syaitan gak, "terdengar sore halus berbisik di tinga" "nampak bayang2 melintas laju didepan mata" bla bla bla.

    Tapi, bila da stress sgt2, tnpa kita sedar, otak pun leh permainkan diri kita sndiri..jadi, stop blaming others..look at urself first..right? :)

    ReplyDelete
  46. lawak bila murid tu cakap syaitan punya pasal dia tidur. hahaha..
    jgn senang2 nak salah orang atas kesalahan diri sendiri kan? ok get it.! hihih

    keep in touch ya? :DD

    ReplyDelete
  47. ambik iktibar dari cerita awk...hehehe..salah diri sendiri tapi salah kan org lain...heheheh i follow u,u follow me http://yamarisaikhu.blogspot.com/

    ReplyDelete
  48. hey hey jgn lupe dtg ke sini---->http://beautysreforms.blogspot.com/>>

    ReplyDelete
  49. kunjungan gan .,.
    saat kau kehilangan arah ingatlah masih ada yang menolong mu
    dan tetap berdoa mengharap untuk menemukan jalanmu.,.
    di tunggu kunjungan balik.na gan.,.

    ReplyDelete
  50. @Orkid Edyliyne @ OrkEd : kan kak ? ^^ budak2 sekolah memang suka jawab macam tu XD hihi yeap fikir masak2 baru buat tindakan :)

    ReplyDelete
  51. @Hanie Dew : haha nak buat macam mana, dah dia jahat ^^. sebab tu la kite kena cermin diri kite kan kak ? :)

    ReplyDelete
  52. @shar90 : hahaha yang tersembunyi tu lah yang akan di cari dulu ^^

    ReplyDelete
  53. @acheeqa farhana : alhamdulillah . sama2 kite muhasabah diri :')

    ReplyDelete
  54. @nuyui a.k.a miss YUI : ehh ehh acane tu ? :O jangan la sampai tak betul :') kite betulkan eh.

    ReplyDelete
  55. @merahitujambu : maaf kak sebab tak join itu hari :( maaf sangat sangat

    ReplyDelete
  56. @feza : hehe mencari kesempatan dalam kesempitan XD

    ReplyDelete
  57. @tiRia jeZsy : waalaikumussalam .. huhu yeap kadang2 daripada diri kite sendiri :D terima kasih sayang <3

    ReplyDelete
  58. @izatty fatihah : Hahaha cikgu garang sangat kot :3 err err tak sempat berdebat dah lari litang pukang XD *lemah semangat den dibuatnya

    ReplyDelete
  59. @Riswin Zahari betul betul :) insyaallah nanti miza follow balik ye. terima kasih :')

    ReplyDelete
  60. @Hanim Irsyad Kalau syaitan tu dapat bela diri dia acane tu XD

    ReplyDelete
  61. @Tinta Lana : waalaikumussalam, kalau hesteria setahu miza ustaz cakap memang gangguan daripada jin atau syaitan. sebab tu la kite kena mintak perlindungan allah :)

    Yeap kalau stress, kadangkala otak akan berfikiran negatif. yeap kite try lihat diri kite dahulu :)

    ReplyDelete
  62. @O CIKTEDDY : bile ek ? ^^ hehe insyaallah suatu hari nanti

    ReplyDelete
  63. syaitan dalam diri lagi jahat dari syaitan sebenar rasanya... bulan2 puasa pon ada y still mau buat jahat... sapa yang syaitan sebenarnya nie??? hahahhaaa

    ReplyDelete

Just leave your comment, suggestion, or anythings.
InsyaAllah i will reply it.


Jazakumullahu khairan kathira.
Moga memperoleh manfaat. Moga Allah redha :)) ♥