Kenapa mesti korang membencinya ?

Bismillahirrahmanirrahim .
Assalamualaikum . . . 

Hai korang, ape khabar ? Sihat tak hari ni ? Alhamdulillah kalau sihat, kalau tak sihat tu makan ubat ye sayang. Sambil golek golek depan telebisyen ni tengah pening buat persamaan perakaunan tetibe jelma soalan ni lagi yang sering bermain dalam kepala hotak miza ni . Kenapa ? Kenapa ? Kenapa ? dan kenapa ?

Kenapa kalau kite rasa selesema, pening, demam dan dalam istilah mudah iaitu sakit kite mesti cakap "mencik ! mencik ! mencik" ? "tak suke ! tak suke !" ? Bukankah allah turunkan penyakit dekat kita itu suatu nikmat tanda allah sayangkan kita ? Kerana penyakit itu adalah penghapus dosa dosa kecil. Tidak tahukah anda ? :')

Daripada Abu Said al-Khudri r.a dan Abu Hurairah r.a, Nabi SAW bersabda yang bermaksud:

“Tidak menimpa seorang Mukmin suatu penyakit yang berpanjangan, kepayahan, sebarang jenis kesakitan, dan kesedihan malahan kedukacitaan melainkan dihapuskan sebahagian dosa-dosanya.”
(Riwayat Bukhari dan Muslim)
Bersyukurlah wahai sayang sayangku sekalian, bukan semua orang allah turunkan nikmat sebegini. Selagi mana kita bersaba dan redha insyaallah allah akan hapuskan dosa-dosa kecil yang pernah kite lakukan sebab manusia tidak pernah lari untuk membuat dosa. Ucapkanlah alhamdulillah kerana allah telah turunkan nikmat kepada kite sebagai orang islam.

K la korang pape pun jadikan sesuatu itu sebagai pengajaran dan iktibar untuk diri kita. Miza nak kena siapkan homework ni. Sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah, dah serba kekurangan itu datang daripada diri miza sendiri. Insyaallah ada masa kite bejumpe lagi. Renung-renungkan dan selamat beramal. hihi ^_^ wassalam.

33 comments:

  1. Tak benci, cuma kadang tu expressi diri secara mengejut..hehe terima je sakit2 ni.. hehe

    ReplyDelete
  2. alala anak ibu ;)

    'cubitan syg' dri nye.. takpun pnghpus dosa2 kecill.. kan?

    ReplyDelete
  3. Buat homework betul2 taw miza. HIHI

    ReplyDelete
  4. nama pon manusia.memang susah nak bersyukur ngan pape kan.hmmm..

    ReplyDelete
  5. nice entry..:D

    lawan tenung mata jom! *tiba2*

    ReplyDelete
  6. hohoho~ btol2..
    moga tak terputuslah nikmat yang ALLAH bagi ..insyaAllah~
    :)))

    jgn pening2..ehek!

    ReplyDelete
  7. kalao kite sihat pon kita ucapkan Alhamdulillah..kalo kita sakit pon ucap Alhamdulillah..kerana semua itu datang dari Allah

    ReplyDelete
  8. atok selalu jatuh sakit gak...Alhamdulillah...

    ReplyDelete
  9. sakit penghapus dosa.
    tak bole mengeluh sangat, :)

    ReplyDelete
  10. betul tu..peringatan utk diri sendiri jugak ni..saya pon selalu merungut bila sakit

    ReplyDelete
  11. saya demam..saya redha.. ehehe.. :)

    ReplyDelete
  12. betol 2 dear
    sakit 2 tanda Allah syg kat kiter
    allah nak kiter ingat kat dear
    soo
    xmo lar menci2 lagi k
    biarlah kesakitan 2 menambahkan lagi kecintaaan dan pergantungan kiter kpd NYA

    *tuan punye belog ni skit kew...
    lw skit syafakillah yaa sis
    :D

    ReplyDelete
  13. nice entry!
    kan Allah kasi penyakit sebab Allah sayang kita,
    so takpayah la mengeluh if dapat penyakit tuh.
    :)

    ReplyDelete
  14. menyampah gak kalau kene attack dgn flu ni..tpi sambil tu akak terpikir..Allah bagi kita penyakit ade sebabnya..disamping boleh elakkan diri kita dari buat dosa..:D

    ReplyDelete
  15. akhir2 ni pon ca selalu sakit..moga2 Allah ampunkan dosa2 kecil ca..aminnn..

    ReplyDelete
  16. ok cik rase pening skit skrg..Alhamdulillah.. ^__^

    ReplyDelete
  17. selsema mmg best =-=' asyik nk meleleh je hehe

    jom komen cini pulak cinta, kawan, kawan cinta ;)

    ReplyDelete
  18. Betul la tu.. Manusia kadang² tak tahu mensyukuri kesihatan.. Bila datang penyakit mula nak mengeluh..


    Kena yakin semua berlaku ada kebaikannya, pasti hati jadi tenang dan ingat Allah.. ;)

    ReplyDelete
  19. bile nk update?kui3



    pss::sorry,lame x singgah..busy.huk3

    ReplyDelete
  20. Hmm. kesian miza ni. hehee. Selsema ea. hehee. Sroot sroot bunyiknyaa. haha..

    Ha ye Arep sokong. Alhamdulillah Tuhan masih sayang kita kann.

    ReplyDelete
  21. tak de la benci.. tapi kadang2 rimas..hee, nak buat keje pun susah.. hidung asyik settt sooottt jew :P

    ReplyDelete
  22. nice entry.. dulu mmg akak tak suke demam ke selesema ke..rase cam myusahkan..tp bile akak dah accident smpai patah kaki..demam n selesema tu xde benda..kalau nk dibandingkan dgn patah kaki pakai tongkat.. :)

    bersyukurlahh dpt ujian maknanya allah msih sygkan kite.. :)

    ReplyDelete
  23. kdg2 yg baik itu tidak kita suka dan yg tdk baik tu yang kita suka. nice entri . pgajaran uk dri ni ':)

    ReplyDelete
  24. even skt, tetap kne bersyukur .. bkn kah kte bruntung sbb masih bernafas d bumi tuhan nie ..

    ReplyDelete
  25. Pengajaran untuk kita semua :)

    Love,
    Mediha Omar

    Latest post:
    Rich Creamy Mushroom Bruschetta Recipe!

    ReplyDelete
  26. nice entries ,
    thanx 4 sharing :D

    ReplyDelete
  27. betul sakit itu bole menghapus dosa dosa kecik.

    alhamdulillah masih bole buat keje harian walaupun sakit. sikit je ni...

    ReplyDelete

Just leave your comment, suggestion, or anythings.
InsyaAllah i will reply it.


Jazakumullahu khairan kathira.
Moga memperoleh manfaat. Moga Allah redha :)) ♥