May 6, 2015

Maut akan sampai tepat pada masanya.

Bismillahirrahmanirahim.
Segala puji bagi Allah tuhan mentadbir seluruh alam. Selawat dan salam atas junjungan Nabi Muhammad Sollallahu A'laihi Wa Sallam serta ahli keluarganya dan para sahabat.

Katakanlah, "Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa)mu akan mematikan kamu, kemudian kepada Tuhanmu, kamu akan dikembalikan. (Surah As-Sajadah ayat 11)
Hari tu hari Jumaat. Kawan-kawan sekolah miza bagi tahu yang deqwan accident. Keadaan dia masa tu bergantung 100% dengan alat bantuan pernafasan. Kawan bagi tahu yang malam tu juga ayah dia nak cabut alat bantuan pernafasan sebab doktor kata dah tak ada harapan.

Time incident ni miza masih kat kmj. Then petang tu dalam pukul 3 petang miza whatssap kawan miza nak minta buat tahlil untuk dia.

"Assalamualaikum. Nak minta tolong adakan bacaan tahlil malam ni boleh ? Untuk kawan aku yang tengah kritikal, dia accident dan sekarang ni dia bergantung 100% dengan machine. Malam ni machine tu akan dicabut. Nama dia Syazwan bin Md Zan."

"Waalaikumussalam. Cakap jela nak buat solat hajat kan senang."

Miza pun tak sangka boleh terfikir macam ni,

"Kejap, buat apa nak buat solat hajat? Malam ni alat bantuan pernafasan dia akan dicabut. Maksudnya dia tak ada la malam ni."

"Dia hilang pergi mana ?"

Time ni dah panas je dengan dia. Nak tolong ke tak budak nih.

"Dia dah tak ada la. Means dia dah meninggal dunia."

"Kau ke penentunya ?"

"Tak, tapi ayah dia yang bagi tahu macam tu."

"Ayah dia cakap je. Belum tentu dia pergi."

Peghh.. Dah rasa macam nak putus asa je time tu U////n/////U

"Ye. Lupa. Ajal maut ditangan Allah. Segalanya atas izin Allah."

"Pegang yang tu. Tapi kalau dia meninggal awal.. macam petang ni ka.. Kita buat yassin dengan tahlil. Selagi dia tak meninggal kita buat solat hajat dulu.. sambil baca yassin."

Ya Allah sumpah sebak sangat time ni. Alhamdulillah Allah permudahkan jalan :')

Malam tu lepas solat maghrib suara kawan miza buat pengumuman kat masjid adakan solat hajat untuk deqwan sekali gus untuk final exam. Terharu pun ada sebab dia yang jadi imam and dia yang bacakan doa. Allah.

Lepas solat hajat, solat maghrib. Then bila habis tu nak balik bilik, bukak handphone kejap. Tengok ada whatssap kawan masuk.

'Deqwan dah tak ada. Dia meninggal selepas machine tu dicabut."

Time tu lutut habis gigil. Rasa nak rebah je ke bumi. Tapi miza kuatkan semangat. Malam tu miza whatssap kawan sekelas miza masa sekolah nak tanya betul ke berita tu.

'Jangan percaya. Berita tu palsu. Alhamdulillah ayah dia tak jadi cabut machine tu. Sebab doktor tengok deqwan menunjukkan tanda-tanda positif. Badan dia sejuk bertukar jadi panas.'

Allahhuakbar. Syukur sangat-sangat.

Tapi entah kenapa subuh tu masa lepas solat subuh kat masjid, miza dengar suara acad baca yassin kuat. Tiba-tiba disebalik tirai yang memisahkan antara muslimin dan muslimat, aku dengar makin ramai pula lelaki yang baca yassin.

Hati dah berdebar. Seolah-olah ada kematian time tu. Sangka baik. InsyaAllah tak ada apa-apa.

Dalam pukul 9 pagi masa sarapan wawa whatssap,

"Assalamualaikum, deqwan dah tak ada. Dia meninggal pagi tadi dalam pukul 8."
Setiap yang bernyawa akan merasakan mati. Kami akan menguji kamu dengan keburukan dan kebaikan sebagai cobaan. Dan kamu akan dikembalikan hanya kepada Kami. (Surah Al-Anbiya' ayat 35
* * * * * *
Syazwan bin Md Zan, lebih dikenali sebagai deq wan. Dia hanya kawan satu sekolah menengah. Dia bukan siapa-siapa. Cakap dengan dia pun macam tak pernah.

Tapi rasa kehilangan terasa yang amat. Sama dengan kisah AbrarAbrar bin Abd Zaman @ Bakri. Sebak secara tiba-tiba. 
Mahasuci Allah yang menguasai (segala) kerajaan, Dan Dia  Mahakuasa atas segala sesuatu. Yang Menciptakan mati dan hidup, untuk menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya. Dan Dia Mahaperkasa, Maha Pengampun, (Surah Al-Mulk ayat 1-2)
 Thanks bro, sebab ingatkan aku. - Tak bukan dia yang ingatkan bahawa maut tu bukan ditangan manusia, tapi Allah yang Mahakuasa. DIA sebenarnya yang mengingatkan. Bro, kau hanya jadi pengantara. :')

Ramai kawan aku yang dah pergi menghadap Ilahi. Aku pasti akan menyusulimu teman-teman.
Dan tidak (dinamakan) kehidupan dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan. Demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik untuk orang-orang yang bertaqwa. Oleh itu tidakkah kamu mahu berfikir ?" (Surah Al-An'am ayat 32)

Ya Allah ya Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat, dan peliharalah kami daripada azab neraka. Aamiin.

Sesungguhnya yang baik itu datang daripada Allah, dan serba kekurangan itu datang daripada diri miza sendiri. Insyaallah ada masa kita jumpe lagi. Segala kekhilafan miza mohon ampun dan maaf. Wassalam.

                                                                 Allahhumma Solli `Ala Muhammad 

8 comments:

  1. Allahu. Moga arwah ditempatkan dalam kalangan orang beriman.

    ReplyDelete
  2. innnalillah..al-fatihah untuk deq wan, semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 yg beriman..

    ReplyDelete
  3. yang hidup pasti merasai mati..persoalannya, bersediakah kita?
    Al-Fatihah.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. al-fatihah untuk arwah. moga arwah ditempatkan di kalangan orang yang beriman.

    ReplyDelete

Just leave your comment, suggestion, or anythings.
InsyaAllah i will reply it.


Jazakumullahu khairan kathira.
Moga memperoleh manfaat. Moga Allah redha :)) ♥